fotografia_produktu_wybor_odpowiedniego_zestawu

Fotografia produktu – wybór odpowiedniego zestawu

W myśl słów Stuarta Hendersona, który powiedział, że „Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy.” sprzedawanie w internecie towarów bez zdjęć byłoby nonsensem. W tym przypadku nie powinniśmy jednak kierować się zasadą „lepsze coś niż nic” – musimy raczej zdać sobie sprawę, że zdjęcia są najważniejszą wizytówką produktu – od tego jak atrakcyjnie zostanie przedstawiony zależy jak wyobrazi go sobie klient, a przecież kiedy nie możemy czegoś dotknąć, ani wypróbować to właśnie przy pomocy wyobraźni dokonujemy zakupu.

Podjęliśmy decyzje – zdjęcia zrobimy sami! Mamy aparat i… no właśnie, co będzie nam jeszcze potrzebne by niewielkim kosztem zrobić zdjęcia, które podkreślą zalety oferowanego produktu i podniosą sprzedaż? Zapanowanie nad światłem i skompletowanie odpowiedniego zestawu oświetleniowego może okazać się dla początkującego fotografa dość trudne. Niektórzy sprzedawcy, sprzętu studyjnego, oferują gotowe zestawy, przeznaczone właśnie specjalnie do fotografowania produktów. Spróbujemy udowodnić, że za pomocą takich zestawów możemy sami zrobić profesjonalne zdjęcia, które uczynią naszej ofertę bardziej atrakcyjną.

Przygotowanie

Przed fotografowaniem musimy pamiętać, o starannym wyczyszczeniu produktu. Poza dobrym oświetleniem i sprawnym obiektywem, ważne jest by produkt po prostu dobrze się prezentował, bo ew. niedoskonałości będą na zdjęciu prawdopodobnie zdecydowanie bardziej widoczne niż nam się wydaje, a na pewno nie powinniśmy liczyć na to, że dzięki droższym lampom okażą się niezauważalne.

Statyw

Przy fotografii produktu statyw jest w zasadzie podstawowym elementem wyposażenia – chociaż niedrogi (do prostych zastosowań dobry będzie nawet Statyw 156 cm z głowicą 3D z którego korzystaliśmy tworząc zdjęcia do tego artykułu) – który zniweluje ewentualne drgania rąk oraz pozwoli zachować jeden niezmienny kadr dla kolejnych ujęć (jeżeli fotografujemy całe grupy produktów, ważne by wszystkie pokazane były z tej samej perspektywy i w tym samym kadrze).

Tło

Kolejną rzeczą o którą musimy zadbać jest odpowiednie tło. Przyjmijmy, że na potrzeby sprzedaży korzystamy zazwyczaj z tła białego, ewentualnie czarnego lub szarego – każdy z tych trzech kolorów ma tę istotną cechę, że leży w zakresie barw neutralnych, które pozostają obojętne wobec barwy odbijanego światła – kolorowe tła odbijają światła o zmienionej barwie co często bardzo mocno widać na zdjęciu w postaci nieatrakcyjnego zafarbu na produkcie.
Odpowiednie wykorzystanie białego koloru to nie tylko eleganckie i przejrzyste przedstawienie produktu, ale także mniej pracy – wycinanie fotografowanego obiektu z dobrze oświetlonego jasnego tła okaże się wielokrotnie szybsze niż gdy tło jest nieregularne i/lub niedoświetlone. Poza tym istnieje duża szansa, że uznamy, iż wycinanie tła całkowicie nie jest potrzebne 🙂 Do naszych potrzeb doskonale sprawdzi się niedrogi zestaw mini atelier – prosty w montażu, niewielki po złożeniu, uniwersalny – skonstruowany z dwóch statywów i poprzeczki z jednym tłem w wybranym kolorze w komplecie.

Fotografowanie – małe produkty

Do fotografowania niewielkich przedmiotów jako tło wystarczy duży arkusz białego papieru, który oparty o ścianę i unieruchomiony (choćby taśmą klejącą) posłuży nam jako prowizoryczny stół bezcieniowy. Dla uzyskania efektu odbicia, pożądanego m.in. przy fotografowaniu biżuterii możemy dodatkowo wykorzystać akrylową podkładkę. Musimy przy tym pamiętać, że zawsze rozmiar tła musi być znacznie większy od fotografowanego przedmiotu, tak by cały plan wypełniony był tłem nie ograniczając swobody kadrowania.
Małe przedmioty możemy z powodzeniem oświetlić tańszym zestawem o stosunkowo niewielkiej mocy (np. Zestaw światła ciągłego 2×800 W). Na dowolnym stole montujemy wcześniej opisane papierowe tło, ustawiamy dwie lampy z parasolkami na godzinie 4 i 8 skierowane lekko po skosie z góry na fotografowany obiekt – oto stworzyliśmy mini studio produktowe i pierwszą profesjonalną fotografię produktu! Oczywiście dla uzyskania jak najlepszego efektu należy zmieniać ustawienie lamp jak i aparatu na statywie aż do uzyskania optymalnego oświetlenia dla danego produktu.

Dlaczego softboxy są lepsze od parasolek?

Niestety w przypadku produktów o gładkich powierzchniach (wszelkie połyskujące płaszczyzny – plastik, szkło, błyszczący metal) może się okazać, że światło odbite od parasolki będzie pozostawiało nieatrakcyjne bliki, które popsują całe dobre wrażenie. W takiej sytuacji rozwiązaniem będą softboxy, które znacznie lepiej zmiękczają światło i pozostawiają regularne prostokątne odbicie. Różnicę tą doskonale widać na przykładach zdjęć autka i masażera poniżej, w których wykorzystano między innymi zestaw dwóch lamp sun400 z softboxami 60×80 cm.

fp autko_sm

fp mas_sm

Pewnym kompromisem cenowym pomiędzy tymi dwoma zestawami będzie zestaw światła błyskowego zbudowany z dwóch lamp o mocy 100 Ws (2x CY100MR) wyposażony w parasolki transparentne, które rozpraszają światło (odwrotnie od odbijających, które je skupiają). Poza ładniejszym blikiem zyskujemy także na innych zaletach lamp światła błyskowego. Jedną z nich jest brak ciągle emitowanego przez palące się lampy ciepła i światła, które przy dłuższej pracy – zwłaszcza w słabo wentylowanym ciemnym pomieszczeniu może być męczące dla oczu i samopoczucia fotografa. Drugą zaletą światła błyskowego jest możliwość pracy na krótszych czasach otwarcia migawki, co pozwala maksymalnie zniwelować wpływ światła zastanego na plastykę i kolorystykę sceny. Najważniejsze jednak by pamiętać, że przede wszystkim światło lampy błyskowej jest wielokrotnie mocniejsze niż lampy światła ciągłego o tej samej wartości. A czemu to takie istotne?

fp butelka_sm

Moc lamp, a głębia ostrości

Jeżeli do fotografowania małych przedmiotów wystarczy stosunkowo skromny zasób mocy, to po co w takim wypadku inwestować w mocniejsze i droższe lampy? Wraz ze zbliżaniem się do fotografowanego obiektu (tj. skracaniem odległości ostrzenia) zmniejsza się głębia ostrości. O ile efekt rozmycia drugiego planu w fotografii portretowej jest często jak najbardziej pożądany, o tyle od zdjęcia produktu oczekuje się przede wszystkim całkowicie ostrego, bogatego w detale obrazu – aby uzyskać taki efekt, należy przymknąć przesłonę do bardzo wysokiej wartości (nawet f16 – f22) – przy tak małym otworze przysłony do matrycy dociera bardzo mało światła i dlatego potrzebujemy naprawdę dużej mocy by prawidłowo naświetlić zdjęcie. Na czym polega problem doskonale widać na przykładowym zdjęciu korali.

fs korale

Aby uzyskać większą głębie ostrości przy tym samym czasie naświetlania maksymalnie przymknięto przysłonę – przy zbyt słabym świetle zdjęcie byłoby niedoświetlone. Możemy oczywiście zamiast zwiększania mocy lamp wykorzystać dłuższy czas naświetlania, musimy jednak pamiętać o wpływie światła zastanego na oświetlenie sceny oraz o ryzyku poruszenia zdjęcia (w tym przypadku polecamy zainwestować w bardzo stabilny statyw!).
Problem z głębią ostrości oczywiście – można powiedzieć – nie istnieje, jeżeli fotografujemy przedmioty płaskie dokładnie pod kątem 90 stopni do ich powierzchni (tzn. np. ubranie rozłożone na podłodze fotografowane centralnie z góry) jeżeli jednak zależy nam na podkreśleniu trójwymiarowości produktu, nie możemy zapominać o zależności pomiędzy przesłoną, głębią, a ilością światła.

Fotografowanie – większe produkty

Odpowiedni zapas miejsca i mocy jest także nie bez znaczenia przy fotografowaniu większych produktów. Nawet zupełnie płaskie i jednolite chociaż nie odbijające powierzchnie, które pozornie nie powinny sprawiać problemów, mogą okazać się trudne do prawidłowego oświetlenia. Wyobraźmy sobie, że całe „studio” rośnie proporcjonalnie do produktu – i tak arkusz białego papieru trzeba zastąpić tłem, a aparat i lampy odsunąć tak, by produkt swobodnie objąć kadrem i światłem. Niestety przy oddalaniu lamp w końcu okazuje się, że mocy jest o trochę za mało i potrzebujemy lamp o większej mocy (np. zestaw światła ciągłego 4X 500 W, 60x 80 cm FreePower – SUN400 lub zestaw światła błyskowego DM2 200 Ws Soft 60×90 Jinbei FreePower). Możemy oczywiście próbować poradzić sobie przy pomocy tańszych zestawów, jednak prawdopodobnie okaże się, że będziemy musieli dokupić drugi zestaw lamp, by doświetlić równo cały produkt. Problemy z doświetleniem całości planu, jak i przykład poprawnie oświetlonego produktu świetnie ilustruje grafika ze zdjęciami dużej walizki.

fp walizka_sm

Dlaczego warto zdecydować się na gotowy zestaw?

Gotowy zestaw zazwyczaj wychodzi taniej niż gdybyśmy kupowali każdy z produktów oddzielnie. Poza tym mamy pewność, że wszystkie elementy zostały tak dobrane by jak najlepiej ze sobą współpracować – nawet jeżeli nie są to bardzo zaawansowane elektronicznie urządzenia, nie bez znaczenia jest odpowiednio stabilny statyw i dobrze dobrany modyfikator. W każdym przypadku można się jednak skonsultować ze sprzedawcą, by dokonać ew. modyfikacji części składowych zestawu – naturalnie żaden zestaw nie będzie perfekcyjny do wszystkiego – gdyby tak było na rynku dostępne byłyby zestawy tylko jednego rodzaju – jedynego słusznego, ponieważ jednak nawet fotografia produktowa to bardzo szeroki temat wymagający – jak wykazaliśmy w powyższym artykule – różnego podejścia i sprzętu zależnie od fotografowanego obiektu – zawsze przed zakupem sprzętu fotograficznego musimy określić co będziemy fotografować i na tej podstawie wybrać odpowiedni zestaw.

Światło ciągłe czy światło błyskowe

Aby lepiej zrozumieć różnice między światłem ciągłym a światłem błyskowym spisaliśmy najważniejsze ich cechy w poniższej tabelce (jeszcze więcej na ten temat można przeczytać w artykule o fotografii odzieży):

Światło Ciągłe Światło Błyskowe
Zalety
  • nie istnieje potrzeba synchronizacji z aparatem (odpadają koszty wyzwalacza i problem synchronizacji z cyfrowymi kompaktami)
  • stała temperatura barwowa
  • brak czasu oczekiwania na naładowanie po każdym błysku
  • stałe oświetlenie – łatwiej ustawić światła obserwując na bieżąco zmiany w ustawieniu świateł i cieni
  • zdecydowanie większa moc – daje to możliwość większego przymknięcia przesłony i uzyskania znaczenie większej głębi ostrości
  • dzięki większej mocy będziemy mogli przy pomocy naszego zestawu fotografować także żywych ludzi, bez obawy o zbyt długie czasy otwarcia migawki i poruszone zdjęcia.
  • brak problemu z emitowanym przez lampy ciepłem (można stosować zamknięte modyfikatory)
  • mniejsze zużycie prądu (lampy świecą tylko w momencie robienia zdjęcia)
Wady
  • większe zużycie prądu
  • stosunkowo mniejsza moc
  • możliwe nagrzewanie – niektóre modyfikatory nie nadają się do stosowania z lampami światła ciągłego
  • światło ciągłe może być męczące dla oczu przy dłuższej pracy
  • wymaga synchronizacji
  • perfekcyjne ustawienie światła może wymagać zrobienie kilku zdjęć próbnych, zwłaszcza u mniej doświadczonych fotografów
Przeznaczenie
  • Fotografia niewielkich produktów
  • Fotografowanie statycznych scen
  • Filmowanie
  • Fotografia dużych produktów
  • Fotografowanie żywych modeli
  • Fotografowanie z wykorzystaniem dużej głębi ostrości
  • W zasadzie każdy rodzaj fotografii…

Autor: MP

7 myśli na temat “Fotografia produktu – wybór odpowiedniego zestawu

  1. Świetny artykuł! Jako osoba początkująca szukałam dokładnie takiego opracowania. Przymierzam się do kupna własnego zestawu bezcieniowego do fotografii bezcieniowej i nie umiałam odpowiedzieć sobie na pytanie jakiej mocy potrzebuję lampy, z parasolką czy bez żeby fotografowana biżuteria wychodziła dobrze.
    Czy mogłabym jeszcze dopytać czy użyciu jakiej mocy lamp fotografowała Pani naszyjnik (prawe zdjęcie oczywiście:)) i czy mając namiot bezcieniowy jestem stanie uzyskać taki efekt bez softboxów, z dwiema zwykłymi żarówkami 125W (przeliczeniowo 600W) na wysokich stojakach?
    Jeszcze raz bardzo dziękuję za dzielenie się swoją wiedzą, dobrze mieć takie wsparcie od „starych wyjadaczy”. 🙂
    Pozdrawiam serdecznie

    1. Cieszę się, że to co stworzyliśmy komuś się faktycznie przydaje 🙂

      Zdjęcia powstały kilka lat temu – nie mam pewności czy lampa, której wtedy używaliśmy to było 400 czy 600 Ws – ale coś z tego przedziału. W tym przypadku do oświetlenia posłużyło światło błyskowe.
      Jeżeli użyje Pani namiotu bezcieniowego efekt nie będzie taki sam – choćby sam blik odbity na powierzchni pereł będzie wyglądał całkiem inaczej. O różnicach między zdjęciami robionymi przy pomocy namiotu bezcieniowego i bez niego więcej tutaj: http://studiofotograficzne.pl/stol-kontra-namiot-bezcieniowy/

      Jeśli chodzi o moc lamp – zakładam, że aparat będzie stał na statywie fotograficznym – wówczas jeżeli okazałoby się, że światła jest trochę mało zawsze można wydłużyć czas naświetlania zdjęcia 🙂
      Jeżeli zamierza Pani fotografować z ręki przy mocno przymkniętej przysłonie dla większej głębi ostrości (f8 i więcej) mocy będzie „na styk” ale raczej za mało (zakładam też, że zdjęcia mają mieć dobrą jakość i ISO pozostanie na poziomie 100-200).

      1. Dziękuję bardzo za podpowiedź i bardzo cenne wskazówki! Oczywiście aparat na statywie, niskie ISO. Niestety muszę zacząć od czegoś, co pozwoli mi szybciej (z uwagi na ograniczające finanse) zrealizować zdjęcia moich produktów. Dziękuję za link do artykułu – bardzo precyzyjnie ukazała Pani różnice. Widzę, że żeby osiągnąć taki efekt jaki bym chciała potrzebuję jeszcze wiele przeczytać, zrobić jeszcze mnóstwo zdjęć i przegryźć się z potrzebą zakupu lamp błyskowych. Tak na zaś zapytam, czy taki zestaw http://studiofotograficzne.pl/fotografia-produktowa-test-zestawu/ sprawdziłby się? Pytam ze względu na powtarzające się informacje, że moc lampy do fotografowania biżuterii powinna być duża.
        Pozdrawiam serdecznie

        1. Gdyby zestaw, który Pani wskazała nie miał się sprawdzać w fotografii produktowej nie próbowalibyśmy udowodnić, że tak jest pisząc o tym cały artykuł 🙂 Ale faktycznie – ten zestaw to wyjątkowo budżetowe rozwiązanie, w umiarkowanym stopniu rozwojowe („rozwojowe” są zestawy, w których lampy wyposażone są w standardowe mocowanie typu Bowens – większość modyfikatorów oświetlenia typu softbox lub czasza mocuje się na lampach właśnie w takim standardzie).
          Informacja o dużej mocy lampy wskazanej przy fotografii biżuterii też nie jest bezzasadna – głębia ostrości dla małych odległości (przy niewielkich przedmiotach typu biżuteria mówimy o odległościach rzędu kilku-kilkunastu centrymetrów obiektywu od przedmiotu) jest bardzo płytka – jeśli ujmujemy przedmioty z boku, a zależy nam na ujęciu go w całości ostrego, musimy przymknąć przysłonę. Przymknięta przysłona oznacza większy zakres ostrości (pożądany efekt w tej sytuacji), niestety oznacza także zdecydowanie większe zapotrzebowanie na ilość światła – wtedy pojawia się potrzeba zastosowania mocniejszych lamp i dlatego faktycznie często do takiej fotografii stosuje się nawet lampy o mocy 600-1200 Ws. Dużo zależy jednak od gabarytów fotografowanych przedmiotów, oraz od efektu jaki Pani dokładnie chciałabym osiągnąć.

  2. Witam, jestem na etapie doboru sprzętu do oświetlenia produktów tekstylnych dla dzieci, typu kocyki, pościel… poduszki same jak i w małych aranżacjach z łóżeczkiem albo leżących na komodzie… możliwości jest wiele. Proszę mi podpowiedzieć jakie lampy? jaka moc, światło stałe czy ciągłe, softbox czy parasolka ? Serdecznie pozdrawiam, Marta.

    1. Pani Marto, w dużym skrócie można założyć że światło błyskowe + softboxy to najlepsze rozwiązanie. Jest to niestety równocześnie rozwiązanie droższe, wobec czego trzeba już operować na konkretnym budżecie. Jeżeli chodzi o moc lampy, wymienione przedmioty nie są duże i spokojnie powinny wystarczyć tu dwie lampy o mocy 400/500Ws. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *