obiektyw

Obiektyw do fotografii produktowej

Pierwsze kroki w studio za nami potrafimy ustawić aparat i światło. Coś jednak nie tak z naszymi zdjęciami. Fotografie nie odzwierciedlają rzeczywistych proporcji produktu. Inne produkty zaś nie mieszczą się całe w głębi ostrości. Jak sobie radzić z tym problemem?

Problem wynika z nieumiejętnego doboru obiektywów do konkretnej sesji fotograficznej. Jaki obiektyw zastosować, chcąc sfotografować produkt o wymiarach np.: 9 x 5 x 4 cm? W zasadzie produkt jest niewielki i można by spróbować obiektywem makro. Obiektywy tego typu pozwalają zbliżyć się do produktu bardzo blisko, przez co produkt wypełnia cały kadr. Wadą tego rozwiązania jest płytka głębia ostrości. Maksymalne przymknięcie przysłony może pozwoli nam na objęcie głębią ostrości produktu, lecz zjawisko dyfrakcji spowoduje mocną utratę jakości zdjęcia. Obiektywy makro na pewno znajdą zastosowanie w studio, lecz nie polecam ich do fotografii produktowej.
W takim razie jaki obiektyw byłby najlepszy? Do dyspozycji mamy obiektywy szerokokątne, standardowe i teleobiektywy. Obiektywy standardowe to optyka o ogniskowej od 35 mm do 70mm dla matrycy formatu 36 x 24mm. Obiektywy te charakteryzują się kątem widzenia (64° – 35°) zbliżonym do kąta widzenia ludzkiego oka (46°). Obiektywy z szerszym kątem widzenia (ogniskowa poniżej 35 mm) to obiektywy szerokokątne. Optyka z mniejszym kątem widzenia (ogniskowa powyżej 70 mm) to teleobiektywy.
Przy zakupie lustrzanki w zestawie z obiektywem najczęściej otrzymujemy optykę o ogniskowej od 18 mm do 55 mm ze zmiennym światłem 3,5-5,6. W fotografii produktowej korzysta się z wysokich przysłon rzędu f:8 – f:16. Jasność obiektywu nie odgrywa tutaj najważniejszej roli, ważniejsza jest ostrość obiektywu czy zastosowana ogniskowa. Skupmy się na ogniskowej.
Wykonajmy zdjęcia produktu używając ogniskowej około 18 mm i 55 mm.

Dysponuje aparatem o matrycy formatu DX i obiektywem o ogniskowej 16 – 80 mm. Wykonałem trzy zdjęcia testowe przy ogniskowej 16 mm, 50 mm, 80 mm, w celu pokazania różnicy widzenia obiektywu. Zdjęcia wykonane są w taki sposób aby produkt wypełniał taką samą część kadru. Zmieniając ogniskową z 16 mm na 50 mm, aby uchwycić produkt, muszę odsunąć do tyłu statyw z aparatem. Czyli zmienia się wartość ogniskowej i odległość aparatu od „modela”.

perspektywa

Zdjęcia powyżej wykonane zostały ogniskowymi charakterystycznymi dla obiektywów:

  • szerokokątnych 16 mm (24 mm po przeliczeniu na matryce 36 x 24 mm),
  • standardowych 50 mm (75 mm – minimalnie przekraczamy granice standardu ocieramy się o tele),
  • teleobiektywów 80 mm (120 mm po przeliczeniu na matryce 36 x 24 mm).

Przerysowania na pierwszym zdjęciu są dość mocne, produkt wygląda nienaturalnie. Do zdjęć produktowych nie polecam obiektywów o szerokim kącie widzenia. Choć można ich użyć kiedy chcemy wykonać zdjęcia z zamiarem przerysowania pierwszego planu.
Mimo, że w teście delikatnie przekroczyliśmy granice standardu w stronę tele to produkt utrzymał swoje proporcje. Granice te nie zostały specjalnie przekroczone. Wynika to wyskalowania pierścienia ogniskowej.
Przy ogniskowej 80 mm na matrycy DX można już zaobserwować proces ściskania obrazu, im wyższa ogniskowa i większa odległość od produktu efekt ten będzie bardziej zauważalny.

Autor: Dariusz Wójcicki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *