Chociaż nie każdy sprzedawca zdaje sobie z tego sprawę – fotografowanie ubrań z przeznaczeniem sprzedaży jest niemal tak samo (a może bardziej) ważne jak dobranie towaru odpowiedniej jakości i w modnym kroju. Oczywiście znane marki „mówią same za siebie” i rozpoznawalne logo pomaga sprzedać każdy przedmiot, jednak jak łatwo zaobserwować nawet najbardziej znani projektanci wciąż inwestują ogromne pieniądze w zdjęcia nowych kolekcji – jednym słowem – coś w tym musi być!
Chociaż nie każdy sprzedawca zdaje sobie z tego sprawę – fotografowanie ubrań z przeznaczeniem sprzedaży jest niemal tak samo (a może bardziej) ważne jak dobranie towaru odpowiedniej jakości i w modnym kroju. Oczywiście znane marki „mówią same za siebie” i rozpoznawalne logo pomaga sprzedać każdy przedmiot, jednak jak łatwo zaobserwować nawet najbardziej znani projektanci wciąż inwestują ogromne pieniądze w zdjęcia nowych kolekcji – jednym słowem – coś w tym musi być! Jak samemu dobrze sfotografować T-shirt, sukienkę czy koszulę? Jaki zestaw oświetlenia będzie nam potrzebny?
Tło i przestrzeń robocza
W kategorii zdjęć odzieży chyba trudno wyobrazić sobie coś gorszego niż zdjęcie wygniecionej letniej sukienki powieszonej na klamce od barku w otoczeniu rodzinnych pamiątek, kosmetyków i gadających głów z włączonego telewizora – wszystko wkomponowane w „gustowną” meblościankę odziedziczoną po rodzicach…
Aby uniknąć takiego koszmaru musimy wyposażyć się w tło – dla potrzeb sesji produktowych wystarczy zestaw mini atelier, który rozstawimy w dowolnym pomieszczeniu, a po złożeniu bez problemu schowamy do szafy.
Kolor tła dobiera się zależnie od zastosowania – w fotografii produktowej najczęściej używa się białego koloru, na którym dobrze wyglądają ubrania w każdym kolorze, dodatkowo dobrze doświetlone białe tło w zasadzie nie wymaga „szparowania” (wycinania) produktu. Jeżeli fotografujemy bardzo jasne i białe ubrania lub zdjęcia będziemy umieszczać na stronie z ciemnym tłem – odpowiednie będzie tło czarne, kompromisem pomiędzy bielą, a czernią jest kolor szary, który pozostaje całkowicie neutralny kolorystycznie dla światła i również często używany jest w profesjonalnej fotografii odzieży. Bardziej ekstrawaganckie kolory wykorzystuje się do otrzymania określonego efektu – raczej odradzamy wykorzystywanie ich przez początkujacych, chociażby ze względu na nieprzyjemny zafarb, który może pojawić się na ubraniach i popsuć cały efekt.
Nie możemy zapominać, że bez względu na to jakiego światła będziemy używać najlepiej jeśli pomieszczenie w którym fotografujemy jest możliwie zaciemnione, a w zasięgu światła nie znajdują się kolorowe przedmioty/ściany, które mogą odbijać światło zmieniając jego barwę. Bardzo ważna jest też odpowiednio duża przestrzeń – nie tylko ze względu na możliwość swobodnego operowania lampami, które czasem trzeba odsunąć – ale także ze względu na komfort pracy – jeżeli podczas sesji będziemy potykać się o statyw i przewody (tym samym przestawiać kadr), mieszać sfotografowane ubrania z tymi starannie wyprasowanymi jeszcze przed sesją – praca będzie trwała dłużej, a i niewykluczone są pomyłki, które możemy przypłacić powtarzaniem niektórych ujęć lub co gorsza całej sesji.
Fotografujemy ubrania ułożone na tle
Najprostszą techniką fotografowania odzieży, do której nie potrzeba ani bardzo drogiego zestawu oświetlenia, ani manekina jest ułożenie ubrania na płaskiej, gładkiej powierzchni i fotografowanie centralnie z góry. Jako źródło światła użyjemy dwóch lamp (budżetowy zestaw światła ciągłego z parasolkami Tornado 800) ustawionych z lewej i z prawej strony skierowanych po skosie w dół. Aby aparat umieścić dokładnie nad ułożonym t-shirtem wykorzystamy belkę poprzeczną – nie zapominajmy przy tym, że taka konstrukcja (tzn. aparat na wysuniętej belce) wymaga użycia dość stabilny statyw – my użyliśmy statywu z głowicą 3D o maksymalnej wysokości pracy 160 cm i udźwigu do 5 kg. Oczywiście niezbędny jest dość szeroki obiektyw, by objąć w kadrze całe ubranie – uważajmy jednak na zniekształcenia przy bardzo małych ogniskowych!
Chociaż fotografowanie ubrań w takiej formie wydaje się mało atrakcyjne – duże firmy zajmujące się od lat sprzedażą wysyłkową (np. www.gap.com i www.llbean.com) zatrudniają stylistów, którzy układają ubrania z dbałością o najmniejszy szczegół i tworzą fotografie na wysokim poziomie – proste w formie i przekazie, warto podglądać tricki specjalistów, a praktyką i cierpliwością uda nam się osiągnąć podobny efekt.
Ubrania na manekinie
Trochę innego podejścia potrzebujemy by oświetlić równo całą sylwetkę. Wraz z odsuwaniem lamp ilość światła na fotografowanym obiekcie maleje, dlatego jeżeli nie będziemy mieli do dyspozycji wystarczająco dużo mocy, może się okazać, że „zabraknie światła” i efekt nie będzie zadowalający. Dobrze widać ten problem na załączonym zestawieniu (zdjęcie poniżej / powiększ klikając). Wypróbowaliśmy wcześniej używany zestaw Tornado 800 oraz podstawowy zestaw światła błyskowego o mocy 2x100W – wniosek? – dwa tańsze zestawy (zarówno światła zastanego jak i błyskowego), które świetnie sprawdzały się przy fotografii małych produktów (odsyłamy do artykułu o fot. produktowej), w tym przypadku niestety pozwalają prawidłowo doświetlić jedynie górę planu. Jeżeli odsuniemy lampy dalej od modela, aby uzyskać bardziej rozproszone światło o większym kącie – odległość będzie zbyt duża i okaże się, że brakuje mocy do prawidłowego naświetlenia manekina. Natomiast jeśli zbliżymy lampy do modela – efekt nierównomiernego oświetlenia zostanie wzmocniony. Ponieważ nie byliśmy zadowoleni z efektu jaki uzyskaliśmy przy pierwszym podejściu, wymieniliśmy oba zestawy na mocniejsze wyposażone dodatkowo w softboxy. W obu przypadkach udało nam się znacznie lepiej oświetlić „modela” uzyskując bardziej miękkie światło wypełniające całą scenę. Warto dodać, że o ile efekt jaki osiągnęliśmy przy pomocy zestawu światła ciągłego (4X 500 W, 60x 80 cm FreePower SUN400) i ten, który osiągnęliśmy przy pomocy zestawu światła błyskowego (DM2 200 Ws Soft 60×90 Jinbei FreePower) jest podobnie zadowalający, to w przypadku tego drugiego zestawu mamy jeszcze spory zapas mocy, który może okazać się przydatny w wielu sytuacjach…
… ale na czym polega przewaga światła błyskowego nad światłem ciągłym?
Zalety światła ciągłego wydają się być oczywiste – przede wszystkim nie wymaga ono synchronizacji i pozwala „na żywo” podglądać zmiany w ustawieniu lamp, dzięki czemu łatwiej manewrować światłem. Jednak światło ciągłe jest po prostu do wielu zastosowań za słabe, należy pamiętać, że waty (W) i watosekundy (Ws) to całkiem inne jednostki i nawet zdecydowanie większa wartość wyrażona w watach będzie oznaczała mniej światła niż mniejsza wartość w watosekundach (zasada ta działa przy czasach naświetlania krótszych niż 1 s.). Doceni inwestycje w lampy światła błyskowego ten, kto postanowi kiedyś wykorzystać swój zestaw do fotografowania ludzi – chociażby najprostszych portretów, lub ubrań na modelach. Uchwycenie ruchomego obiektu (tj. chociażby oddychającego człowieka), tak by nie był poruszony uniemożliwia pracę na dłuższych czasach, z których korzystamy by skompensować niedobory światła – w tym przypadku po prostu potrzebujemy więcej mocy. Podobnie światło błyskowe w zasadzie niezbędne jest przy każdym rodzaju fotografii, gdzie istotny jest bardzo krótki czas otwarcia migawki – czyli np. wtedy gdy zależy nam na zatrzymaniu ruchu wody tworzącej fontannę niezwykłych kropel po wrzuceniu wisienki do kieliszka szampana…
Warto też pamiętać o tym, co już zostało wspomniane wcześniej – światło ciągłe świeci… ciągle. Dłuższa praca z nim może okazać się niekomfortowa, a po każdorazowym wyłączeniu lamp, musimy odczekać kilkanaście minut tak by osiągnęły swoją maksymalną moc i odpowiednią barwę. Światło błyskowe wyzwalane jest tylko wtedy gdy jest potrzebne wykorzystując pełną moc w krótkim błysku.
Światło ciągłe czy światło błyskowe
Jeżeli wybór odpowiedniego zestawu nadal pozostawia wątpliwości, należy ponownie przeanalizować potrzeby i możliwości. Jeszcze raz dodam – nie ma idealnego zestawu do wszystkiego, chociaż naturalnie droższe zestawy oferują zdecydowanie więcej możliwości i dlatego zwykle warto zainwestować więcej, by w przypadku rozwoju działalności, nowych produktów, innego podejścia do zdjęć nie okazało się, że najbardziej budżetowy zestaw zaspokajał tylko najbardziej podstawowe potrzeby, ograniczając najprostsze możliwości rozwoju. Nie zmienia to postaci rzeczy, że także takie najprostsze zestawy mogą dużo i odpowiednio dobrane mogą zaspokoić potrzeby mniej wymagających fotografów.
Aby lepiej zrozumieć różnice między światłem ciągłym a światłem błyskowym spisaliśmy najważniejsze ich cechy w poniższej tabelce:
Światło ciągłe | Światło błyskowe | |
---|---|---|
Zalety |
|
|
Wady |
|
|
Przeznaczenie |
|
|
Autor: MP