Każdy, kto choć raz wycinał skomplikowany obiekt z tła np. łańcuszek z wieloma detalami, wie jak czasochłonna jest to praca. Samo zrobienie zdjęcia nie stanowi problemu, jednak zrobienie zdjęcia biżuterii w taki sposób aby późniejsza obróbka nie trwała więcej niż trzy minuty stanowi spore wyzwanie. Opiszę łatwy sposób na fotografię łańcuszka, tak aby dalsza obróbka nie zabierała nam zbyt wiele cennego czasu.
Co będzie nam potrzebne aby stworzyć setup?
Niezbędny będzie:
- namiot bezcieniowy
- podkładka przezroczysta do biżuterii
- trzy statywy oświetleniowe
- statyw pod aparat
- trzy lampy studyjne lub reporterskie
- wyzwalacz do lamp studyjnych, reporterskich ewentualnie sterownik zarządzający lampami w systemie speedlight, CLS, lub lampa błyskowa, która może zarządzać innymi lampami reporterskimi, czyli posiadająca tryb „Master”.
Zacznę od opisu setup-u z lampami reporterskimi. Do wykonania zdjęcia skorzystałem z systemu Nikona, oczywiście może to być każdy inny system.
Mój zestaw wyglądał następująco:
- Aparat – Nikon D300s
- 3 lampy reporterskie – YN-565
- 1 lampa reporterska – SB-800
- Namiot bezcieniowy – 80cm
- Podstawka akrylowa przezroczysta
- 3 statywy oświetleniowe
- 1 statyw pod aparat
- Parasolka srebra – odbijająca
- Uchwyt do lamp reporterskich z mocowaniem na parasol
Namiot bezcieniowy ustawiłem na stoliku. W namiocie bezcieniowym umieściłem podstawkę akrylową z zamocowanym na niej łańcuszkiem. Za stolikiem, na którym stał namiot, postawiłem statyw oświetleniowy, na którym zamieściłem uchwyt do lamp reporterskich z zamocowaną parasolką srebrną odbijającą. Lampę reporterską YN-565 ustawiłem w tryb „Slave” – skorzystałem z dobrodziejstwa Nikona zwanego CLS. Lampę zamocowałem na uchwycie w kierunku parasolki. Tak aby światło odbite od parasolki kierowało się w tył namiotu bezcieniowego.
Lampy reporterskie, które mają doświetlać przód obiektu fotografowanego, ustawiłem w taki sposób aby światło z lamp wpadało przez boczne ścianki namiotu pod kątem około 45°. Lampy ustawiłem w dwie grupy. Pierwsza (grupa „A”) to lampa doświetlająca namiot bezcieniowy od tyłu, druga (grupa „B”) to lampy doświetlające przód obiektu.
Dzięki zastosowaniu systemu CLS (Nikon) lub Speedlite (Canon) zarządzanie lampami reporterskimi dokonuje się z poziomu menu aparatu lub lampy sterującej. Czyli nie musiałem biegać do poszczególnych lamp aby ustawić konkretną moc lampy. Lampę sterującą SB-800 ustawioną w tryb „Master” zamontowałem na sanki aparatu. To z niej dokonywałem ustawień wszystkich lamp. Lampy reporterskie ustawiłem w tryb manualny. Grupę „A” ustawiłem na 1/16, grupę „B” na 1/4. Aparat ustawiłem na ISO-200, F:11, 1/125 Ogniskowa 40mm (DX).
|