Odwieczny dylemat światło błyskowe czy ciągłe, dla jednych ciężki wybór dla innych wręcz odwrotnie. Ja w tej decyzji Ci nie pomogę, ale gdy wybór padnie na to drugie, to z pewnością poniższe zestawienie może pomóc. Zebrałem i porównałem dane na temat natężenia oświetlenia poszczególnych lamp reszta należy do Ciebie.

Jednym z ciekawszych i bardziej uniwersalnych źródeł światła jest lampa światła ciągłego, która nadaje się do fotografii, jak i do filmu. Najczęściej ten typ oświetlenia wybierają osoby rozpoczynające prace w studiu, ze względu na łatwe określenie światłocienia na fotografowanym obiekcie. Jednak po ten rodzaj źródła światła sięgają również bardzo zaawansowani fotografowie oraz jak wiadomo filmowcy – tu akurat nie ma żadnego zdziwienia, ponieważ nie da się nagrywać ruchomego obrazu za pomocą błysku.

Rozglądając się w ofercie rynkowej ciężko określić, która lampa świeci mocniej. Producenci chwalą się ogromną mocą, ale każdy z nich mierzy natężenie światła na innej odległości. Jedni podają moc w Watach, inni w luxach, a jeszcze inni lumenach. Dla zmylenia przeciwnika do pomiaru stosuje się również czasze, które skupiają światło, co dodatkowo zwiększa jego natężenie. Mając tak zróżnicowane pomiary nie jest prosto dokonać właściwego wyboru. Pytanie „która lampa jest lepsza?” przed wydaniem na nią pieniędzy jest istotne, lecz niestety nie pomogę w odpowiedzi na to pytanie, a to ze względu na różne oczekiwania kupującego co do funkcji lampy. W artykule tym postaram się przedstawić suche fakty na temat natężenia oświetlenia, aby móc porównać je ze sobą i łatwiej ocenić je pod kątem ilości światła na planie.

Jakiś czas temu dorosłem do tego, aby zaopatrzyć się w światłomierz do studia. To niemały wydatek dlatego odsuwałem go jak najdalej, choć teraz wiem, że jest to urządzenie które powinno być w każdym studiu fotograficznym czy filmowym. Z ciekawości postanowiłem przebadać kilka lamp do których miałem łatwy dostęp, zanim jednak pokaże wyniki testów, kilka słów jak je wykonałem.

Test natężenia światła emitowanego przez lampy studyjne wykonywałem za pomocą profesjonalnego światłomierza firmy Sekonic o symbolu L858D. Wszystkie pomiary wykonywane były w warunkach studyjnych, nie laboratoryjnych, dlatego możliwa jest rozbieżność pomiarów z danymi katalogowymi. Zanim przystąpiłem do pomiarów emitowanego światła wykonywany był pomiar natężenia oświetlenia w zacienionym pomieszczeniu, a w 90% przypadków wynosił on od 6 do 8lx. Zdarzył się moment gdzie natężenie wzrosło do 30lx jednak testowane były w tym momencie lampy, których najniższa moc przewyższała światło zastane kilkukrotnie, dlatego nie przerwałem prac nad pomiarami.

Każda lampa ustawiana była w odległości 1m od światłomierza. Rożnica odległości pomiędzy lampą, a czujnikiem mogła się nieznacznie różnić, jednak nie więcej niż 0,5cm.

Grupa lamp którą testowałem charakteryzuje się stałą temperaturą barwową wynoszącą 5500 Kelwinów lub zmienną w zakresie 2700K – 6500K. Z powyższej przyczyny dane zbierane były właśnie dla tych trzech wartości. Wyjątkiem są lampy WSI które posiadają stałą temperaturę barwową 5700K oraz lampa SH224 której emiterem światła jest żarówka halogenowa (3200K).

Pomiar dokonywany był od mocy maksymalnej (100%) do minimalnej (1%) o 1/10 poziomu mocy lampy. Następnie od 1% do 100% mocy porównując wyniki ze stopniowania w dół.

Dla każdej jednostki świetlnej wykonywany był pomiar ekspozycji dla fotografii i filmu przy maksymalnej mocy lampy. W przypadku fotografii dokonywany był pomiar przysłony dla wartości ISO100 oraz czasu otwarcia migawki 1/125s.

W przypadku filmu również mierzyłem wartość przysłony przy czułości ISO100; czas otwarcia migawki 1/50s, klatkaż 23,976.

Jeszcze jedna ważna uwaga: testy wykonałem na jednej losowo wybranej lampie. Więc nie ma tu żadnych informacji o powtarzalności wyników względem danego modelu lampy. Przyjąłem za fakt, iż każda lampa danego modelu będzie świecić z ta samą mocą, co wcale nie musi być prawdą.

Legenda tabeli porównawczej.

Kolumna:

A – zdjęcie urządzenia

B – symbol

C – barwa światła (WB)

D do N – natężenie oświetlenia dla poszczególnych mocy lampy

O- pomiar ekspozycji dla aparatu

P – pomiar ekspozycji dla filmu

R – wykres graficzny danych z kolumny D do N

Zachęcam do analizy danych oraz bardzo proszę dajcie znać czy takie zestawienia są dla was pomocne. Wszelkie uwagi, sugestie co do sposobu dokonywania testów będą mile widziane.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *