Artykuł ten dotyczy konkretnego zestawu oświetlenia błyskowego. Jest to zestaw oparty na stole bezcieniowym 50cm x 120cm, dwóch lampach typu CY100MR z parasolkami dyfuzyjnymi oraz żarówce błyskowej o mocy 32Ws do podświetlenia stołu bezcieniowego.
Nasuwa się tu pytanie “Czy to dobre rozwiązanie i czy za pomocą takiego zestawu można zrobić zdjęcia z odpowiednią głębią ostrości na potrzeby aukcji internetowych?” Aby to sprawdzić postanowiłem przetestować zestaw.

Artykuł ten dotyczy konkretnego zestawu oświetlenia błyskowego. Jest to zestaw oparty na stole bezcieniowym 50cm x 120cm, dwóch lampach typu CY100MR z parasolkami dyfuzyjnymi oraz żarówce błyskowej o mocy 32Ws do podświetlenia stołu bezcieniowego.
Nasuwa się tu pytanie “Czy to dobre rozwiązanie i czy za pomocą takiego zestawu można zrobić zdjęcia z odpowiednią głębią ostrości na potrzeby aukcji internetowych?” Aby to sprawdzić postanowiłem przetestować zestaw.
CY100MR to kompaktowa lampa błyskowa o mocy 100Ws i liczbie przewodniej 30GN. Posiada regulacje 3 przysłon (do 1/8) oraz światło modelujące o mocy 60W pracujące w dwóch trybach: proporcjonalnym do mocy błysku lub z pełną mocą

Na potrzeby testu wykonałem zdjęcie obiektywu średniej wielkości.
Zestaw oświetleniowy rozstawiłem w sposób przedstawiony na poniższym zdjęciu.

Lewą lampę wykorzystałem jako oświetlenie główne. Ustawiłem ją pod kontem 45 stopni w stosunku do stołu bezcieniowego. Lampa ta z zamocowaną parasolką dyfuzyjną 90 cm pochylona była w dół i ustawiona na takiej wysokości, aby światło padało pod kątem około 45 stopni od góry produktu. Lampa ta ustawiona została na około ¾ mocy. Prawą lampę ustawiłem mniej więcej w kontrze do lewej. Ustawiona była na takiej samej wysokości i z podobnym kątem nachylenia. Moc na tej lampie ustawiona była w okolicy połowy. Żarówka błyskowa zamocowana na tylnej ramie stołu bezcieniowego skierowana była w dół na białe tło. Ponieważ nie posiada ona możliwości regulacji, wykorzystana została jej pełna moc. Obiektyw ustawiłem pod lekkim kątem (patrz zdjęcie nr 2). Do synchronizacji lampy głownej z migawką aparatu zastosowałem przewód PC, który jest częścią zestawu. Pozostałe źródła oświetlenia synchronizowane były za pomocą fotoceli.
Zdjęcie poniżej wykonałem aparatem Sony A700, który ustawiłem w następujący sposób:

  • przysłona f16,
  • czas otwarcia migawki 1/125,
  • czułość ISO 100.

Poniżej zdjęcie bezpośrednio z aparatu bez retuszu w programie graficznym.

Zdjęcie wygląda całkiem dobrze jednak aby móc wykorzystać je w aukcji internetowej niezbędna jest obróbka w programie graficznym. W dalszej części opiszę krok po kroku jak w ciągu kilku minut poprawić wygląd tego zdjęcia.

1
2
3

4

5

Zaczynamy od powielenia warstwy “tło”, można to zrobić za pomocą skrótu klawiaturowego Ctrl + J (zdj.1).

Kolejnym krokiem jest zaznaczenie całego obszaru zdjęcia poprzez skrót klawiaturowy Ctrl + A. Wokół zdjęcia powinny pojawić się tak zwane “maszerujące mrówki” (zdj.2).
Z górnego menu należy wybrać zakładkę “zaznacz”. Po rozwinięciu się podmenu wybieramy “zakres koloru”(zdj.3). Otworzy się menu funkcji “zakres koloru”. W górnej części menu znajduje się rozwijany pasek, który umożliwia wybranie zakresu kolorów do zaznaczenia (zdj.4). Nie będziemy tu zaznaczać kolorów tylko “światła”. Po wybraniu z rozwijanego podmenu świateł zatwierdzamy “OK” (zdj.5 i 6).
Utwórz warstwę dopasowania “krzywe” (zdj.8 i 9) Zaznacz miniaturę maski warstwy “krzywe”(zdj.10).
Przechodzimy do trybu “szybkiej maski” za pomocą skrótu klawiaturowego “”. Wybieramy pędzel z twardą końcówką (wartość jaką użyłem to około 95-98). Powiększamy obrazek do około 200-250%. Zamalowujemy pędzlem (czarnym kolorem) wszystkie te miejsca, których maska nie przykryła obiektywu. Po zamalowaniu obiektyw powinien zostać przykryty czerwoną półprzezroczystą maską (zdj.12).
Wychodzimy z trybu szybkiej maski poprzez ponowne przyciśnięcie skrótu klawiaturowego “”.
Klikamy na “rączkę” w zakładce dopasowania (rys. 13). Za pomocą tego narzędzia rozjaśniamy tło poprzez kliknięcie na nim i przeciągnięcie do góry kursorem. Klikamy i powoli przeciągamy do góry do momentu wystarczającego rozjaśnienia tła. Następnie puszczamy przycisk myszy.
W zasadzie to już koniec. Mamy produkt na mocno jasnym tle. Ja dodatkowo za pomocą warstwy “balans kolorów” zmniejszyłem nasycenie kolor niebieski o siedem jednostek w stronę koloru żółtego.

6
7
8
9
10
11
12
13
14

Na powyższym przykładzie widać, że zestaw ten świetnie nadaje się do fotografii produktowej niezbyt dużych przedmiotów. Pozwala on na wykonanie prawidłowych zdjęć, a poświecenie im kilku minut w programie graficznym ulepszy efekt końcowy.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *