We wcześniejszych artykułach pisałem o tym jak ustawić aparat w studio, o podziale światła na planie oraz roli jaką światło odgrywa w zależności od miejsca w jakim je ustawimy. W tym artykule opisze często spotykany problem z niedoświetlonym tłem.

We wcześniejszych artykułach pisałem o tym jak ustawić aparat w studio, o podziale światła na planie oraz roli jaką światło odgrywa w zależności od miejsca w jakim je ustawimy. W tym artykule opisze często spotykany problem z niedoświetlonym tłem. Jeżeli zaczynasz pracę w studio fotograficznym, a tło na twoich zdjęciach zamiast białego jest szare to artykuł ten przeznaczony jest właśnie dla ciebie. Nawet najbardziej doświadczeni fotografowie, którzy zaczynają swoją przygodę ze zdjęciami w studio fotograficznym stają przed nowym wyzwaniem jakie stawia światło błyskowe oraz panowanie nad nim. W przeciwieństwie do światła zastanego, które zastajemy takie, a nie inne i staramy się je jakoś wykorzystać, w studio fotograficznym to fotograf tworzy nastrój, charakter oraz reguluje jasność sceny. Wróćmy jednak do omawianego problemu. Szare tło powstaje poprzez niedoświetlenie tej części planu zdjęciowego. Problem ten pojawia się podczas próby oświetlenia fotografowanego obiektu wraz z tłem tym samym źródłem światła. To nie najlepszy pomysł jeżeli chcemy aby nasze tło było białe. Oczywiście można w taki sposób wykonać fotografię a następnie w programie graficznym poprawiać błędy, które powstały podczas tworzenia obrazu. Tylko po co tracić czas na niepotrzebny retusz?

Zastanówmy się dlaczego tak się dzieje, że światło prawidłowo naświetla modela, a nie doświetla tła. Wszystko przez fizykę a dokładnie prawo odwrotnych kwadratów, które mówi że:

„natężenie promieniowania maleje odwrotnie do kwadratu odległości”

Czyli dwukrotne zwiększenie odległości osłabia promieniowanie czterokrotnie. Na potwierdzenie tej teorii wykonajmy pewne doświadczenie. Stosując białe tło wykonajmy trzy zdjęcia modela. Przy każdym zdjęciu zmieniaj odległość modela względem tła, nie zmieniając odległości źródła światła względem modela. Tak jak na schematach poniżej.

Prawidłowo wykonane doświadczenie powinno ukazać trzy fotografie pokazujące modela na tle, które powoli traci swoją jasność.

Jeśli odsunąłbym modela jeszcze dalej od tła, uzyskałbym czarny „kolor” drugiego planu. Doświadczenie to potwierdza teorie odwrotności kwadratów. Informuje nas że nie da się za pomocą jednego źródła światła oświetlić z tym samym natężeniem obiekt fotografowany i tło. W takim razie jak uzyskać białe tło? Skoro przy ostatnim zdjęciu uzyskaliśmy pewną separację to w tym momencie wystarczy dodać dodatkowe źródło światła, które będzie odpowiedzialne tylko i wyłącznie za drugi plan.

alt

W tym celu, w prezentowanym przykładzie, lampę na statywie ustawiłem z lewej strony modela w taki sposób aby snop światła nie rozświetlał tematu zdjęcia i nie brał udziału w jego ekspozycji. Zdjęcia powyżej pokazują efekt końcowy. Do rozświetlenia tła na lewym zdjęciu jako modyfikator wykorzystałem czasze, na prawym zaś softbox. Dokładając jeszcze jedno źródło światła do rozświetlenia tła wyrównałbym jego jasność. Na tym jednak poprzestanę ponieważ celem artykułu nie jest wykonanie perfekcyjnego zdjęcia tylko pokazanie jednego ze sposobów poradzenia sobie z problemem niedoświetlonego tła.

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *